الاثنين، 23 فبراير 2009



الموجهة ويومها...

أول ما إشتغلت ف المدرسة إستنيت موجهة المادة عشان أعرف إيه هي واجباتي ودي كانت أول وأخر مرة استناها لأن اليوم إللي بتيجي فيه بيبقي نكد ودايما تلاقي حاجة غلط حتي لو مفيش تطلعي حاجه من تحت الأرض .

المشكلة مش ف الموجهة بس, المشكلة في إللي أعلي منها ،ناس قاعده علي مكاتبها ولا هممها حاجه ،خلوا المدرس يحضر بالطريقة دي وبعدها بأقل من شهر يقولك لأ إلغي الطريقة القديمة وخد الجديدة دي (طب والله ده حصل) والمشكلة إن كل طريقة أصعب من إللي قبلها ومعقدة موت طب المدرس الغلبان ده هيشرح ولا هيعلم كراسات ولا نشاطات ولا يحط إمتحانات ويعلمها وبعدين يرصد عشان يختار أعلي درجة ولا يحضر كشكوله ،ده كوم وتحليل المنهج وأهدافه حاجه تانية والله ولا له أي لازمه بنعملوا ليه معرفش؟

غير كده تلاقي الموجهة ست جاية من عصر تاني(فاصلة) معندهاش أي إحساس إبداعي أو فني أنا حاسه أن كل مهمتها إنها تجيب للمدرسين إحباط, بجد بتحسسني إني مهما عملت مقصرة .

نفسي ألآقي حد مهتم بالموضوع بجد يحس بمسؤلية أجيال يحسوا بمدي فداحة أفعالهم وبعدها التام عن تحسين مستوي التعليم.

مش كفاية علينا المدير والناظر والوكيل والأطفال كمان موجهين إرحمنا يارب.....

بجد الموضوع محتاج وقفة ياجماعة ياريت يكون الموجهة دى شخص مبدع متطور لأن الموجهين بجد محبطين جدا وساعات بحس ان عندهم نقص وبيطلعوه فينا المفروض الموجهه توجه المدرس مش تحبطه وتشجعه انه يبقى احسن انما دى اسلوبها بيجبلى احباط... نفسى أقولها أرجوكى كفاية حسى بالناس شوية وخصوصا بالمدرسين اللى بتشرفى عليهم.....

ريهام رضوان



ليست هناك تعليقات: