الاثنين، 23 فبراير 2009



صورة مين دى...؟

دخلت فصل أولى إبتدائى وبعد ما خلصت شرح قلت نلعب شوية جت فى دماغى أسألهم صورة مين المعلقة فوق السبورة )طبعا كلكوا عارفين مين ف الصوة( سألت كل واحد لوحده الراجل ده بيشتغل إيه وكانت المفاجئة كالتالى –

ياميس ده مدرس ف المدرسة , لا ده شغال فى المكتبة , لا ده مهندس زراعى ,ده رئيس الوطن العربى , ده رئيس الدنيا , ده رئيس الوزرا , ده ملك مصر, ده رئيس جمهورية مصر )أخيرا حد عرف( .

طيب بتشوفوه ف التليفزيون –

لا التليفزيون بتاعنا مش بيجيبوا خالص , إحنا بقى ياميس كل ما نفتح التليفزيون نشوفوا كتييييييييير....

وإجابات عجيبة سمعتها مقدرتش أمسك نفسى من الضحك على براءة أطفال أفتقدتها مع الكبار ...

ريهام رضوان



خيار وفقوس

موضوع أخر جذب إنتباهى

وهو أن لكل مدرسة خاصة كتاب إنجليزى مستوى رفيع بجانب كتاب الوزارة ده معروف إنما اللى مش طبيعى ان كتاب المستوى يختلف من مكان لمكان مع ان المدارس كلها خاصة ومن نفس النوع والمستوى والمكان طيب ليه هى تجريبى ولا خاصة , المفروض ان المدارس الحكومية كتابها موحد ماشى ,المدارس الخاصة بتزود مستوى رفيع ماشى واللغات معروفة انما ليه المستوى يختلف من مدرسة للتانية ,للدرجة دى وصل بينا الجهل والتخلف وبقى الكل ماشى بدماغة

لا والجديد ان ساعات المدرسة تغير من كتاب للتانى طيب واللى خدوا على نظام معين والمصيبة ان لكل كتاب طريقة وشرح .

بجد التعليم عندنا مليان بلاوى ياجماعة التقدم مش معناه اننا نشيل فوق طاقتنا ,لا احنا ممكن نتقدم لو فكرنا بعقلنا مش بتقليد اعمى لاى حاجه جاية من بره ارحموا اطفال بكره مش كفاية جبتوا عقدة للكبار خلونا نطلع جيل فاهم مش مقهور وفيه تفرقة بينهم ,

المفروض المدارس الحكومية واحده والخاصة واحده واللغات واحده وكل واحد ومستواه حرام عليكوا العيال هما اللى بيتعذبوا انتوا مش حاسيين بحاجه .

كفاية قاعدة مكاتب وقرارت معقدة انزلوا شوفوا الواقع sorry الطين)مينفعش أقول غير كده( .

ريهام رضوان



الموجهة ويومها...

أول ما إشتغلت ف المدرسة إستنيت موجهة المادة عشان أعرف إيه هي واجباتي ودي كانت أول وأخر مرة استناها لأن اليوم إللي بتيجي فيه بيبقي نكد ودايما تلاقي حاجة غلط حتي لو مفيش تطلعي حاجه من تحت الأرض .

المشكلة مش ف الموجهة بس, المشكلة في إللي أعلي منها ،ناس قاعده علي مكاتبها ولا هممها حاجه ،خلوا المدرس يحضر بالطريقة دي وبعدها بأقل من شهر يقولك لأ إلغي الطريقة القديمة وخد الجديدة دي (طب والله ده حصل) والمشكلة إن كل طريقة أصعب من إللي قبلها ومعقدة موت طب المدرس الغلبان ده هيشرح ولا هيعلم كراسات ولا نشاطات ولا يحط إمتحانات ويعلمها وبعدين يرصد عشان يختار أعلي درجة ولا يحضر كشكوله ،ده كوم وتحليل المنهج وأهدافه حاجه تانية والله ولا له أي لازمه بنعملوا ليه معرفش؟

غير كده تلاقي الموجهة ست جاية من عصر تاني(فاصلة) معندهاش أي إحساس إبداعي أو فني أنا حاسه أن كل مهمتها إنها تجيب للمدرسين إحباط, بجد بتحسسني إني مهما عملت مقصرة .

نفسي ألآقي حد مهتم بالموضوع بجد يحس بمسؤلية أجيال يحسوا بمدي فداحة أفعالهم وبعدها التام عن تحسين مستوي التعليم.

مش كفاية علينا المدير والناظر والوكيل والأطفال كمان موجهين إرحمنا يارب.....

بجد الموضوع محتاج وقفة ياجماعة ياريت يكون الموجهة دى شخص مبدع متطور لأن الموجهين بجد محبطين جدا وساعات بحس ان عندهم نقص وبيطلعوه فينا المفروض الموجهه توجه المدرس مش تحبطه وتشجعه انه يبقى احسن انما دى اسلوبها بيجبلى احباط... نفسى أقولها أرجوكى كفاية حسى بالناس شوية وخصوصا بالمدرسين اللى بتشرفى عليهم.....

ريهام رضوان